Monday, December 7, 2015

Warsaw quick / Varšava rýchlo

Po vystúpení z vlaku okamžite pocítim rozdiel v klíme. Môj hotel je od stanice menej ako kilometer, rozhodol som sa ísť pešo. Vo Varšave som prvý krát a mesto vo mne vzbudzuje zvedavosť. Nutkanie otočiť sa každých dvadsať metrov víťazí. Mesto má inú mierku ako väčšina miest v Európe na ktoré som zvyknutý. Nebyť električiek cítim sa ako v USA. Neustále zastavujem, aby som mesto opätovne premeral pohľadom, podvedome sa uistil, že nie som stratený - čo v podstate od momentu opustenia vlaku som. Na hotel prichádzam slušne premrznutý. Do mrazu a vlhka noci ma opäť navráti hlad. Nemám zamenené peniaze ani predstavu o kurze, mám však šťastie, falafel robia za najbližším rohom 24 hodín denne a ide zaplatiť kartou. Ako neskôr zisťujem vo Varšave sa platí kartou všade. A ak predsa nie - bankomaty sú na každom rohu. Cítim,že om v centre mesta. Veľkého mesta. Peniaze sú dôležité.


Mestské bicykle.


Marszalkowska ulica. Terasa stalinistického bloku. - Nevyužitá. Mesto Varšava vo svojom vlastníctve eviduje cca 700 nevyužítých priestorov, toto je jeden z nich.


Skvot - Mokotowska ulica. Opustená, ale využitá budova v centre.


Café na Marszalkowskej ulici a "Stalinova striekačka".


Palác kultury i nauki je centrom novej Varšavy. Monšrozita vysoká 200 metrov bola vo svojom čase najvyšším mrakodrapom Európy. Pre obyvateľov vtedajšej Varšavy mala byť jasným gestom - kto je v meste a v krajine pánom. Dar sovietskych socialistických krajín poľskému národu bol dokončený v roku 1955 na rozkaz V.I. Stalina.


Palác kultury i nauki v pozadí bytový dom od Daniela Liebeskinda, momentálne pravdepodobne najdrahšie bývanie vo Varšave.. Súčasná i stará socialistická výšková výstavba potvrdzuje rolu mrakodrapov v meste, ktoré neprežilo apokalyptické finále druhej svetovej vojny.


Veľkoplošnú reklamu nájdete na fasádach budov rozličných historických období. Ochotne poslúži ako orientácia pri dohováraní schôdzok.


Stalinova striekačka z východu.


Verejný priestor pred palácom kultury i nauki, nepredstavuje to čo by ste si mali predstaviť pod pojmom súčasná Varšava.



 
Posedenie pred palácom - monumentálny verejný priestor.


Interiér Paláca kultúry i nauki.


Interiér Paláca kultúry i nauki.


Odchádzanie z Paláca kultúry i nauki.


Zlota 44 obytná veža od Poľsko-Amerického architekta Daniela Liebeskinda.


Múzeum, alebo Galéria moderného umenia sa stala cieľom môjho krátkeho výletu po centrom mesta. Dôvod? Budova má byť v blízkej budúcnosti asanovaná aby uvoľnila miesto výškovej výstavbe.


Novo zrekonštruovaná Swietokrzyska ulica.


Múzeum, alebo Galéria moderného umenia sa stala cieľom môjho krátkeho výletu po centrom mesta. Dôvod?  Budova má byť v blízkej budúcnosti asanovaná aby uvoľnila miesto výškovej výstavbe.


Múzeum, alebo Galéria moderného umenia sa stala cieľom môjho krátkeho výletu centrom mesta. Dôvod?  Budova má byť v blízkej budúcnosti asanovaná aby uvoľnila miesto výškovej výstavbe. Koller nerozumie.


Múzeum, alebo Galéria moderného umenia sa stala cieľom môjho krátkeho výletu po centre mesta. Dôvod? - Budova má byť v blízkej budúcnosti asanovaná aby uvoľnila miesto výškovej výstavbe.


Ulica Zlota. Nedokončený verejný priestor pod 52 poschodovou obytnou budovou.


Autobus opúšťa Centrálnu stanicu.


Pouličným predajcom vo Varšave stačí šikovne zaparkovať dodávku. Zelenina, pletené čapice a šály prídu vhod.


Dom pripravený na maľbu - ulica Ludwika Waryńskiego.


Zástavka Warszawa Ochota

Dvor starého domu na Mokotowskej ulici.
Pod mostom Poniatowskiego


Zastávka Powiśle


Večerné cestovanie, Marszalkowska ulica.
Výklad v Starom meste.
"Historická" ulička v starej Varšave

Katedrála sv. Jána - ako podľa pravítka.
Pod znovu postavené "historické" centrum vedie tunel, ktorý vyúsťuje na most. Je to zaujímavá paralela ak sa pozriete na osud centra Bratislavy. Vo Varšave vyhralo historické, resp. historizujúce riešenie. Aspoň na oko v rámci vysporiadaním sa z trpkou skúsenosťu mesta.






















































Staré mesto. Námestie o veľkosti Bratislavského historického jadra mesta.

No comments:

Post a Comment